Miasto w regionie Toskanii, w prowincji Massa-Carrara, leżące w kotlinie górskiej u stóp Alp Apuańskich i w niedalekiej odległości od Morza Liguryjskiego, słynie z dużej ilości kamieniołomów, w których wydobywa się marmur tzw. Marmur-kararyjski. Kamień ten charakteryzuje się białą barwą i niewątpliwie stanowi materiał o dużej wartości dekoracyjnej. Wielu artystów do dzisiaj używało i nadal używa białych marmurów do swych dzieł, a najsłynniejsi to m.in.
Michał Anioł, Fillipo Brunelleschi, Giovanni Lorenzo Bernini.

Szczyty gór wznoszących się nad Carrarą sprawiają wrażenie ośnieżonych, ale to tylko pozory. W rzeczywistości są to wyrobiska skalne – ściany często sięgające ponad 200 m z kilkudziesięcioma półkami marmuru.Na wielu odległych półkach widać pracujące maszyny są to :Wiertnice, samochody transportu technologicznego, koparki jednonaczyniowe, ładowarki, wrębiarki łańcuchowe oraz piły linowe diamentowe.
Carrara słynie na całym świecie z wydobywanego marmuru, jego niezwykła uroda polegająca na pięknym układzie barw i misternych żyłkowań zachwyca i fascynuje juz od starozytności.
Starożytni Rzymianie wykorzystywali marmur zwlaszcza od panowania pierwszego Cesarza, Oktawiana Augusta. Wiele budowli było obkładanych marmurem.
To w marmurze powstały największe dzieła Michała Anioła, choćby najbardziej znana Pieta stworzona z marmuru z Karrary.
Autor | Michał Anioł |
Czas powstania | 1498–1500 |
Technika | marmur Kararyjski |
Wysokość | 174 cm |
Miejsce przechowywania |
Bazylika św. Piotra na Watykanie |
Dawid symbolem Florencji. Najsłynniejsza rzeźba świata!
Boski Michał Anioł i jego największe arcydzieło – rzeźba Dawida we Florencji. Dawid zawsze uważany był za ideał męskiego piękna w sztuce a wielu wierzy ,że jest najpiękniejszym obiektem artystycznym stworzonym przez człowieka.
Dawid – rzeźba Michała Anioła
1501–1504r
Autor | Michał Anioł |
Czas powstania | 1501–1504 |
Technika | Marmur |
Wysokość | 517 cm |
Miejsce przechowywania |
Galleria dell’Accademia![]() ![]() |
Dlaczego młody Michał Anioł dostał do rzeźbienia ten marmur, a nie Leonardo da Vinci czy znany w Europie rzeźbiarz Sansovino. Najważniejszą rzeczą, która prawdopodobnie przeważyła aby Michał Anioł dostał do rzeźbienia Carraryjski marmur było podjęcie się wykonania pięknej rzeźby z całego, choć uszkodzonego bloku marmuru złej jakości. Marmur był wąski i wysoki na 5,5 m więc wyrzeźbienie z niego postaci wydawało się niemożliwe. Kruche obszary znajdowały się pod lewym ramieniem a na dole pozostało uszkodzenie w postaci dziury w bloku. Michał Anioł obiecał Radzie Miasta, że wykorzysta cały blok nie odcinając uszkodzonych i osłabionych części. Jego piękny woskowy model został zaakceptowany.